טעויות בבניית אתרים שיכולות לגרום לך נזק

טעויות בבניית אתרים שיכולות לגרום לך נזק

 

תחום בניית אתרי האינטרנט הינו תחום פרוץ וכל אחד כיום יכול לקרוא לעצמו “בונה אתרים” אולם, חלק מבוני האתרים אינם מודעים לסכנות ולנזקים היכולים לנבוע מטעויות שלהם או מפעולות שהם אינו ביצעו. במאמר הזה אסקור מספר טעויות או פעולות שיכולות לגרום לנזק כלכלי משמעותי ללקוח.

 

ישנם שני סוגים של פרויקטים של בניית אתרים:

 

  1. יצירת אתר חדש – כאשר ללקוח לא היה אתר קודם
  2. חידוש אתר קיים – כאשר בונים את האתר הקיים מחדש או משפצים אתר קיים.

כאשר אנו יוצרים אתר חדש הסיכוי לנזק משמעותי ללקוח הינה פחות מאשר כאשר אנו מחדשים אתר קיים. הסיבה לכך נעוצה שגוגל נוהגת לדרג אתרים על פי ציון איכות מסוים. כאשר לאתר הקיים יש דירוג גבוה ישנן פעולות מסוימות שבונה האתרים חייב לעשות כאשר הוא מחדש אתר קיים.

 

לכל עמוד באתר יש דירוג מסוים ועל מנת לשמור עליו יש לבחור את אחת מהאופציות הבאות. בחירת האופציות חייבת להיות בשיתוף פעולה עם הלקוח וחייבים להסביר לו את ההשלכות של כל שיטה

1.שמירה על השמות של הלינקים והעתקת תגיות מטה(*)- לכל עמוד באתר יש שם, לדוגמה:

https://marketbiz.co.il/home

במידה ונבחר באפשרות של שמירה על שם העמוד הנוכחי אין צורך לבצע הפניה 301 (נרחיב על כך בהמשך) כלומר אין שינוי במבנה האתר וזו היא הדרך הטובה ביותר לשמור על הדירוג האורגני של האתר. כמו כן , על בונה האתרים לשכפל את תגיות המטה של האתר על מנת שגוגל לא יעניש את האתר כי שינינו את תיאור העמוד .

  1. ביצוע הפניות 301 – במידה ולא ניתן מכל סיבה שהיא או שמדובר על אתר מאוד גדול ומסורבל מאוד לשמור על שמות הקישורים ניתן לצבע הפניות 301. כלומר – מודיעים לגוגל שהלינק www.xxx.co.il/food הוחלף ל www.xxx.co.il/food1. החיסרון בשיטה זו שגוגל קונס כל עמוד ב 10 אחוז.

3.שליחת מפת אתר חדשה- כלומר לקחנו את האתר הקיים ובנינו אתר חדש ואנחנו שולחים מפת אתר חדשה לגמרי לגוגל. במקרה זה , דירוג האתר יפגע בצורה המשמעותית ביותר אולם לעיתים הלקוח מסכים לכך ממספר סיבות:

1.האתר שלו גם ככה בדירוג נמוך

2.עלות נמוכה מבחינת שעות העבודה של בונה האתר

 

 

 

חשוב לציין שאי ביצוע הפעולות הללו יכולות לגרום נזק עצום ללקוח. לדוגמה: נניח שהלקוח מדורג ראשון בדירוג האורגני במילים קייטרינג חלבי ולאחר תקופה מסוימת הלקוח החליט לבנות אתר חדש במקום האתר הישן ובעקבות אי ביצוע או ביצוע לא נכון של פעולות כעת הוא מדורג 20 בדירוג האורגני. מדובר על הפסד עצום של הכנסות פוטנציאלית ועלויות קידום עצומות שהלכו לאיבוד.

חוץ מנושא הקישורים, גוגל רואים חשיבות רבה בזמני טעינה, גודל עמוד והמיקום הפיזי של השרת אשר מחזיק את האתר.

הרובוטים של גוגל לא באמת סורקים אופטימיזציה של אתרים, אלא רק בודקים זמני טעינה. ההנחה הכללית היא שאתר שעבר אופטימיזציה (כיווץ תמונות, הסרת הערות מהקוד וכדומה) יטען מהר יותר, וזאת הנחה צודקת.

על פי הנחה זאת, ככול שהעמוד גדול יותר (סך התמונות והמלל בעמוד), הוא ייטען לאט יותר ולכן יקבל ציון נמוך יותר.

זאת הסיבה שמיקום השרת שמחזיק את האתר חשוב, הסברה שלרוב נכונה היא שאתר קרוב ללקוח פוטנציאלי יטען מהר יותר באותו האזור. לכן אתר שמציע שירותים בישראל, עדיף שיאוכסן בישראל בשביל זמני טעינה טובים וציון גבוה בגוגל.

לגוגל יש מדיניות של מובייל קודם, זאת אומרת הם רואים חשיבות גדולה בהתאמת אתרים לגלישה סלולרית והיות ורוב הגולשים עושים זאת ממכשירים סלולריים. לכן אתרים שאינם מתואמים למובייל זוכים לציון נמוך.

 

מעבר לטעויות בחידוש אתר קיים ישנן עוד מספר טעויות שיכולות לגרום נזק ללקוח שאינם קשורות בהכרח לחידוש אתר קיים אלא יכולות לקרות גם בבניית אתר חדש.

 

  1. אי הנגשת האתר לפי תקן AA הנדרש בחוק הישראלי. כאשר האתר לא נגיש לפי תקן זה בעל האתר חשוף לתביעות משפטיות. יש לציין שזהו חוק בעייתי עם מספר תיקונים, ולא כל בעל אתר מחויב באותם תקנים, אך הדרישה קיימת.
  2. תיקון אתר קיים שלא בסביבת פיתוח- כאשר אנו מבצעים שינוים משמעותיים באתר (לא רק להחליף תמונות או טקסטים) בונה האתר חייב לשכפל את האתר ולהעביר את האתר לסביבת פיתוח על מנת שבמקרה שהאתר יינזק זמנית או ייפול הלקוח לא יסבול מאתר שהוא לא באוויר. בונה האתר יידרש לסיים את עבודתו ואז לדרוס את האתר הקיים (כמובן לפי הכללים).
  3. בניית אתר לא רספונסיבי – אתר רספונסיבי הכוונה לאתר שמתאים את עצמו לגדלי מסך שונים. הדגש הוא כמובן על מחשב שולחני ומכשיר סלולרי חכם. ניתן לבדוק את רמת הרספונסיביות על ידי הקטנה והגדלה של המסך המציג את האתר שלכם ולראות כיצד ואם הוא מתאים את עצמו וכמובן ניתן להתרשם מהנראות במכשיר הפלאפון שלכם. אתר לא רספונסיבי גם כן יקבל עונש ממנוע החיפוש של גוגל.
  4. שימוש יתר בגרפיקה כבדה- גוגל אוהב אתרים שהם קלים ומהירים. לעיתים הביצועים של האתר נפגעו קשות בעקבות שימוש יותר בגרפיקה ובשימוש יותר ב js. ביצועים בחסר של אתר יגרמו להורדת ציון ולחוסר הצלחה בקידום ממומן ואורגני. לכן המסקנה שלא בהכרח האתר היפה ביותר הוא הטוב ביותר עבורך. מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע לפני שמחליטים על העיצוב וכמובן לבצע אופטימיזציה לאתר.
  5. אי ביצוע אופטימזציה ובחירת שרת אחסון לא מתאים- בגמר הבנייה על בונה האתרים להפקיד לבצע אופטימזציה לאתר והתאמת האחסון הנדרש עבורו. אתרים שאמורים לעבור קידום חייבים שרת מהיר ועל בונה האתרים להתאים את התשתית הנכונה עבורם.
  6. השארת תוכן דמו באתר- מדובר בתופעה שכיחה. כאשר בונה האתרים משתמש בתבנית מוכנה או קנויה יש תוכן דמו שניתן לייבא. לעיתים בונה האתרים שוכח למחוק את התוכן הזה ואז גוגל מאנדקס אותו. מדובר בפגיעה רצינית מאוד שכן מדובר בתוכן שאינו קשור לנושא האתר. גוגל כמובן יעניש על זה.

במידה ובונה אתרים אינו פועל בהתאם לסטנדרט המצופה מבונה אתרים סביר, הרי שקמה עילת תביעה נזיקית של הלקוח כלפי בונה האתר – בגין עוולת רשלנות.

כאשר עוולת הרשלנות גורמת נזק, הרי שהגורם שהתרשל חייב לפצות את הגורם הנפגע בגין אותו נזק.

כפי שניתן לראות לעיל, בונה אתרים רשלן עלול לגרום נזקים רבים לאתר האינטרנט, לחשוף את הלקוח לתביעות משפטיות ולהביא לירידה בכמות הכניסות לאתר.

 

 

*תגיות מטא – מתארות את תוכן העמוד ואיך הוא יראה במנועי החיפוש והרשתות החברתיות בקצרה ומחלקות למספר תגיות עיקריות .

  1. כותרות( h1,h2….h4)

2.תיאור התוכן (description)

 

צור קשר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print
שיתוף ב email
סגירת תפריט
דילוג לתוכן